Vi var hele 10 stykker ombord denne gangen, så vi var i hvertfall klar for å takle vind dersom det skulle begynne å blåse på. Seilasen startet med en litt tricky Spinnaker legg opp mot Straumsnes. Det var på denne leggen at sammenlagtseieren for seilasen ble avgjort. Et par båter valgte å gå omveien om en direkte vestlig kurs mot Askøy for å komme inn et belte med bedre vind. Disse klarte å komme seg rundt merket mens det ennå stod en fin vind nedover mot Bakarvågen (neste merke), og kom i mål en halv time før resten av feltet. Vi valgte en havlvveisløsning, hvilket bragte oss frem i tet av feltet og etter runding ble det kryss med 90 graders kontringer nedover mot Bakarvågen. Med andre ord, ingen enkel seilas for oss. Vi gjorde et sjakktrekk med å sette spinnaker mot slutten av den leggen og vi rundet rundt alle konkurrentene som valgte slør med genua. Dermed var vi godt posisjonert for å dekke dem, men en 35 Match som vi hadde hatt langt bak oss kopierte vårt spinnakertrekk og valgte også å gå enda lenger nord på leggen mot Helleneset. Denne klarte vi ikke å dekke opp og de var foran oss helt frem til mål hvor alle dem som hadde pekt på bøyen stoppet helt opp og ble liggende. Vi valgte å peke på målbåten og hadde fart i båten helt inn og klarte dermed å reparere litt. Det ble en 2. plass i klassen til slutt.
En fin retur til OS. Foto Jan Eirik Bergesen
Resultater
Neste seilas blir Otto'en 13 februar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar